2020 yılında dünyayı ve tüm sektörleri etkileyen Covid-19 salgınından etkilenenlerden biri de esnek ambalaj sektörüydü. Tedarik zincirlerindeki kesintilerle birlikte üretimde görülen düşüşe rağmen yiyecek, giyecek ve ilaç ambalajları için esnek ambalaj talebinde oluşan artış gözden kaçmadı. Daha fazla sürdürülebilirlik talebine de cevap veren sektörün, önümüzdeki 5 yıl boyunca, esnek plastik, folyo ve kağıt ambalaj taleplerindeki istikrarlı artışının devam edeceği öngörülüyor.
Son dönemde yapılan pazar analizlerine bakıldığında, küresel salgının etkileri sebebiyle 2020’de üretimde % -5,5’lik bir düşüşün yaşandığı gözlenirken; 2021’de üretimin tahmini 31,5 milyon tona ulaşacağı düşünülüyor.
Ülkelerde kısıtlamaların kaldırılması ve ticaretin uluslararası anlamda tekrar başlamasıyla taleplerin 2021 yılında yeniden başlayacağı ve esnek ambalaj sektörünün de bu hareketlenmeden doğrudan yararlanarak hacimce %3,4’lük bir birleşik yıllık büyüme oranına sahip olacağı tahmin ediliyor. Çünkü sağlık hizmetleri, tıbbi ürünler ve ev malzemelerine olan taleplerde önemli bir azalma beklenmezken, online satış kanalarının teslimatları için perakende dağıtımında artış gözleniyor. Bu da esnek plastik ambalaj çözümlerine olan talebi artırıyor.
Covid-19’un ardından sektörlerdeki durgunluğun etkisinin, ulusal virüs kontrolleri ve aşılama programlarındaki başarıların yanında hükümetlerin teşvik harcamalarının etkinliğine bağlı olarak ülkeden ülkeye farklılık göstereceği düşünülüyor.
Esnek Ambalajlarda Sürdürülebilirlik
2020’de Covid-19 ile birlikte etkisini gösteren en önemli öncelik üretimi ve güvenliği sağlamakken; sürdürülebilirlik konusunun gündemden asla tamamen çıkmadığı görülüyor. Pek çok FMCG şirketi, 2025 ya da 2030’a kadar ambalajlarında sürdürülebilirlik hedeflerini gerçekleştirmeye çalışıyor. Çevresel etkiyi en aza indirmeyi amaçlayan çalışmalarda, özellikle esnek ambalajların bariyer performansları ile çabuk bozulan gıdalardaki bozulmayı en aza indirerek gıda israfına engel olmaya odaklanıldığı görülüyor.
Tüketicilerin artan sağlık ve çevre bilinci, istek ve beklentileri ile birlikte hükümetlerin ambalajların çevresel etkilerine karşı artan ilgileri doğrultusunda; esnek plastiklerin (BOPP, CPP, BOPA, BOPET, PE, PVC, EVOH, RCF) pazardaki en hızlı büyümeyi göstereceği ve pazarın en büyük segmenti olmaya devam edeceği öngörülüyor.
Markaların perakende ambalajda, müşterilerine yeşil kimliklerini gösterebilecekleri, esnek kağıt konseptlerine olan ilgilerinin de oldukça fazla olacağı belirtiliyor.
Öte yandan üreticilerin, ürün paketlerinin bütünlüğünü korumak ve maliyet baskısını azaltmak amacıyla, paket üretimi için daha az malzeme ve enerji gerektiren, ürüne daha uzun raf ömrü sunan ve nakliye masraflarını azaltan sürdürülebilir ambalaj çözümleri üzerine düşündüğü görülüyor.